Da du har lavet tv i mange år, har jeg et spørgsmål til dig.
Kommer de breve, seere skriver til tv-værter, nogensinde frem til jer, der sidder på skærmen?
Når jeg spørger, er det, fordi en bestemt vært lige nu irriterer mig så meget, at jeg gerne vil i kontakt med vedkommende. Værten er egentlig okay, men har pludselig fået en vane med at smaske og sige ”øøøøhhmmmm ... smask ...”. Jeg er ved at blive sindssyg og må slukke, når værten er på.
Hvorfor er der ingen, der fortæller det til vedkommende? Jeg er vel ikke den eneste, der hører det. Jeg vil gerne skrive til den tv-station, hvor værten er ansat, for jeg tror, det irriterer flere, og det er vel heller ikke godt for tv-værten, selv om vedkommende ikke selv ved besked om den uvane.
Hvordan fungerer det: Hvis jeg skriver, får værten så besked?
K.
Åh jo … vi får som regel besked, men ikke altid. Det kommer nok an på graden af alvor i henvendelsen.
Jeg har selv fået nogle henvendelser, når jeg har gjort noget, der irriterer læserne. Det kan være helt reelle henvendelser om noget, man har sagt eller gjort, som er forkert, eller bare om personlig smag.
De fleste seerhenvendelser bliver læst. Det er i hvert fald min oplevelse, men de går gennem et filter fra tv-stationen og hen til værten, og så kommer de mest relevante frem. Faktuelle fejl bliver man altid bekendt med.
I dette tilfælde vil jeg tro, at denne værts vane med at sige øh og smaske vil blive påtalt, hvis der kommer flere henvendelser end din. Det kan også være, at værten allerede ved det, men det kan være helt utroligt svært at lægge den slags fra sig, når først man er begyndt. Det er ikke så let, som man tror at være foran kameraet.
I dag skriver mange direkte til værterne på de sociale medier, og så kan man få noget af en spand møg i hovedet, når man åbner sin indbakke, og det kan man blive rigtig ked af, for tonen er megahård, så jeg kan faktisk godt lide din tanke med at kontakte på en mere hensynsfuld måde.
Alle os, der arbejder foran kameraet, gør os jo umage med at levere så godt som muligt og vil altid gerne modtage relevant kritik.
Du må selv vurdere, hvad du gør herfra, men nu ved du lidt mere om, hvad der sker med de henvendelser der kommer.
Mange hilsner fra Puk.