Kære Puk
Mormor kan ikke klare julemaden længere
Arbejdslivet bag skrivebordet kan ind imellem være lidt tungt og bærer gerne præg af, at der hverken bliver stået eller gået nok i løbet af en uge, og hvis du samtidig er lidt træt af rutinerne og jobbet, så føler du dig sikkert ikke som jordens gladeste medarbejder.
Heldigvis viser forskning at få ændringer i hverdagen kan ændre dit syn på sagerne, skriver magasinet Oprah.
LÆS OGSÅ: Sådan genkender du stress.
Tænk ud af boksen
Et studie fra The University of Texas i Austin viser at innovative medarbejdere, der tænker kreativt, har det meget bedre end de mere passive medarbejdere på en arbejdsplads.
En af forskerne bag undersøgelsen, PhD John Mirowsky siger, at har du ikke et udpræget kreativt job, kan du prøve at ændre dine normale rutiner og udfordre dig selv:
-Jo mere udfordrende ting er jo mere kreativt bliver det, fordi det udfordrer din hjerne på nye måder.
God støtte fra dine kollegaer er også vigtigt, viser en undersøgelse i Health Psychology, som er baseret på mere end 800 personer. Den viste at dit forhold til kollegaerne har stor indflydelse på dit helbred.
Det er derfor en god idé at socialisere og i det hele taget småsnakke lidt i løbet af dagen over kaffen og computeren. Det er en perfekt undskyldning for at hold en pause midt i arbejdet.
LÆS OGSÅ: Få gode råd til at undgå stress
Pynt dit skrivebord
Medbringer du postkort, billeder, figurer og andre ting som betyder noget for dig til jobbet, så viser undersøgelser fra Michigan University, at du har mindre risiko for at blive følelsesmæssigt udbrændt.
En af folkene bag studiet, PhD og assisterende professor, Gregory A. Laurence siger:
- Den form for personliggørelse tillader arbejderne at have en følelse af privatliv og kontrol over deres omgivelser.
Billederne og de andre medbragte genstande viser kollegaerne omkring dig en del om dit private liv og hvem du er, og det gør altså en forskel i forhold til at brænde ud på jobbet.
En anden ting du kan gøre for at forblive mere glad på jobbet er at skrive tre ting ned, som du er glad for på netop jobbet eller i det hele taget.
Undersøgelsen er publiceret i The Academy of Management Journal og viser, at netop de nedskrevne gode ting og refleksionen over, hvorfor de er gode, give nedsat stress og ganske enkelt nedsætte spændinger i kroppen. Øvelsen virker fordi den får dig til at fokusere på det positive frem for det negative.