Livshistorier
Min svigerfamilie reddede mit ægteskab
Når Katrine Daugaard spiller op til fest med sit orkester, Katrine På Toppen, blander hun og bandet med stor, musikalsk dygtighed deres egne, nye sange med stribevis af de største hits fra Dansktoppen og det danske Melodi Grand Prix gennem tiden. Det er således en sangfugl med et godt indblik i – og et godt øre for – klassikerne, der udtaler sig, når hun udpeger sin favoritmelodi blandt de folkekære publikumstræffere:
– Det er uden tvivl "Vi maler byen rød", som Birthe Kjær vandt det danske Melodi Grand Prix med i 1989, og som hun internationalt fik en tredjeplads med samme år, erklærer Katrine.
– Jeg så altid Melodi Grand Prix på tv som lille, og sangen gik lige i hjertet på mig og har hængt ved lige siden. Ud over, at det er en frisk og glad melodi med et positivt budskab, har jeg som voksen studeret sangen grundigt gennem nørdede, musiktekniske briller og erfaret, at den som kompsition faktisk ikke er helt ligetil. Jeg mener helt enkelt, at Keld Heick og Søren Bundgaard med denne ørehænger har lavet et mesterværk.
Den fynske sangerinde uddyber sin analyse med følgende betragtninger:
Alle kender Johnny Reimar-hittet. Læs her om virkelighedens "Lille fregnede Louise".
– Arrangementet til sangen gør, at du skal have dygtige musikere med dig for overhovedet at kunne spille sangen ordentligt, og det er oftest den slags sange, jeg falder for. Sange, som lyder enkle og lette, men som under overfladen har nogle komplicerede komponenter, der til sammen gør, at du rent musikalsk står med et velspillet hit. Når du har en stærk sangerinde, en godt komponeret sang og på toppen af det hele et "killer-arrangement", sker der det forunderlige, at du kan høre sangen igen og igen. Også, selv om den nu snart har 30 år på bagen.
– Vi indspillede "Vi maler byen rød" tidligere på året med Katrine På Toppen, men jeg har valgt ikke at udgive den som single, da Birthe stadig er yderst aktiv sangerinde, og da vi tilmed har valgt at indspille den fuldstændig som originalen. Selvfølgelig kan man høre, at sangstemmen er en anden, og at lyden på indspilningen måske er mere up to date, men den lyder stadig meget som originalen, og det er faktisk et bevidst valg. Jeg og mine musikere synes nemlig, det er en af de få sange, der er perfekt, som den er. Af samme grund skal den heller ikke "ødelægges" ved at blive trukket et andet sted hen ud fra et ønske om at være kreativ og nyskabende.
– Konklusionen på det hele er, at vi indtil videre kun spiller sangen live til vores koncerter. Men jeg vil ikke helt udelukke, at den alligevel ender på et album med Katrine På Toppen en dag.
Læs om Henriette Sonne og se og hør hende synge med Familie Journals journalist.
– Tilbage har jeg kun at tilføje, at Birthe altid er superprofesionel. Hun kan det, hun skal, og hun leverer det til punkt og prikke. Hun ser brandgodt ud, og man kan se, at hun gør meget ud af, at hendes musik. udseende og fremtoning spiller sammen og bliver til en helhedsoplevelse. Det er forbilledligt for mig og en ambition, jeg selv prøver at efterleve showmæssigt. Birthe er en stærk og sikker sangerinde, og så ældes hun på en måde, som vi andre kun tør drømme om. Hun holder sig helt enkelt fantastisk! Og så har jeg aldrig set hende i det samme sæt tøj to gange, siger Katrine Daugaard.
Erik skrev dansktophittet "En kærlighedssang" til sin kone Hellemai. Læs deres historie her.