Socialt Set
Bedsteforældres rettigheder
Daniel Rosenfeldt er vokset op på en farm i Sydafrika. Og så længe, han kan huske, har han blandet kort og rullet mønter frem og tilbage på knoerne.
– Jeg havde det simpelthen bedst, når jeg havde ting i hænderne. Det var som en slags meditation for mig, husker den 30-årige tryllekunstner, jonglør og musiker, som er blandt de optrædende i det aktuelle Wallmans-show "Carnival" i Cirkusbygningen i København.
Selv i skolen kunne lille Daniel ikke holde fingrene i ro. Her foregik hans konstante øvelser bare under bordet – skjult for lærerens blik.
– Når jeg skulle i skole klokken halv otte, vågnede jeg typisk klokken fire og begyndte at øve mig, fortæller han.
– Min familie gik meget op i kortspil. Min bedstemor var stormester i bridge, og jeg blev hurtigt klar over, at hvis jeg skulle vinde over familien, skulle jeg lære at snyde. Dermed var jeg allerede godt i gang med at lære at trylle.
Hypnotisøren og manipulatoren Jan Hellesøe kan også snyde alt og alle. Se bare her.
Når unge Daniel så guitarister på tv, ønskede han sig at kunne det samme som dem.
– Og da jeg fik min første guitar som 11-årig og fandt ud af, hvordan den fungerede, gav det hele mening for mig. Min mor spillede klaver og min storebror trommer. Det inspirerede mig til at lægge guitaren ned og opfinde min egen spillestil, der var en blanding af guitar-, klaver- og trommespil, siger han.
Takket være intens øvning havde Daniel som 15-årig nået omtrent det musikalske niveau, han har i dag.
I famillieforetagendet Cirkus Mascot er der ingen krise. Læs historien her.
– Det er måske lidt pinligt, men jeg har ikke udviklet mig meget som guitarist siden dengang. Til gengæld havde jeg en åbenbaring som 16-årig, da min kunstlærer gav mig en video med den ukrainske jonglør Viktor Kee. Da vidste jeg, at jeg ville være som ham. Viktor har dog en ret speciel fremtræden og optræder ofte kun iført g-streng. Og da mine forældre så videoen, opfordrede de mig kraftigt til at få en uddannelse, griner Daniel.
18 år gammel var Daniel med familien på skiferie i Schweiz og blev meget begejstret for landet.
– Så jeg valgte at blive, da resten af familien tog hjem. Jeg arbejdede i en periode som skiinstruktør og jonglør på hotellet. Herefter tog jeg videre til England, hvor jeg kom ind på Paul McCartneys musikskole, Liverpool Institute for Performing Arts, hvor jeg uddannede mig i musik- og lydteknologi, fortæller Daniel, der i mellemtiden var fyldt 20 år og derfor vendte blikket mod Danmark.
Slangemennesket Ylva har tidligere optrådt hos Wallmans. Mød hende og hendes mor her.
Daniel er nemlig teknisk set dansk. Hans bedstefar, Mogens, var dansker og slog sig som ung ned i Sydafrika med sin engelske kone, og Daniel og hans brødre er født som danske statsborgere. For at beholde statsborgerskabet og få danske pas skulle de dog ifølge dansk lov bo i Danmark i mindst et år inden deres fyldte 22. år.
– Så det gjorde vi alle tre næsten samtidig. Der er cirka et år imellem os. Også min mor og far flyttede til Danmark omkring den tid. Og siden er to af mine fætre også kommet hertil.
Den unge kunstner kendte dog ikke en sjæl, da han kom til landet. Han tog derfor rundt til alle Københavns guitarbutikker og spurgte, hvor i byen der blev afholdt "åben mikrofon"-aftener.
– Et af de steder, jeg blev anbefalet, var Kulturhuset Islands Brygge. Og en aften, da jeg havde optrådt der, var der en fyr, der sagde, at han havde en ven, jeg skulle møde, fortæller Daniel.
Vennen viste sig at være komikeren og tryllekunstneren Rune Klan. Og da Rune hørte den unge mands guitarspil, hyrede han ham straks til at varme publikum op på sin kommende Danmarksturné. De mødes stadig tit og prøver deres kunster af på hinanden.
Cirkus er unikt og en genre for sig selv, mener populære Bubber. Læs interviewet her.
– Mine første danske kontakter er sjovt nok dem, jeg stadig samarbejder med i dag, siger han.
Gennem alle sine ti år i Danmark har Daniel formået at leve af sine artisterier. Sideløbende med, at han turnerede med Rune Klan, tog han dog også en bachelorgrad i Medier og Kommunikation.
– Men jeg har aldrig brugt den til noget. I virkeligheden har jeg aldrig gjort noget så irrelevant i mit professionelle liv, siger han.
At det først blev i år, at han kom til at optræde i Cirkusbygningen, kan han selv godt undre sig over:
André Rieu er en af musikkens største superstjerner. Mød ham her.
– Jeg er i flere år gået forbi bygningen uden at tænke over, hvad den blev brugt til. Men den rummer jo præcis alt det, jeg elsker! Da jeg første gang mødtes med showproduceren fra Wallmans, Johan Espeland, var det faktisk ikke engang for selv at søge job, men for at anbefale ham to kvindelige artister, jeg havde arbejdet sammen med. Men jeg var meget begejstret for ham og hans syn på underholdning. Og da han opfordrede mig til at gå til audition, gjorde jeg det både som tryllekunstner og som musiker.
Da han fik jobbet, var det dog med en vis nervøsitet, han sagde ja. Trylleri er jo snyd og manipulation. Og som tryllekunstner er det sværere at skjule sine hemmeligheder, når man pludselig har tilskuere hele vejen rundt om sig og ikke kun foran.
Læs vores historie om guitaristen Erik Maribo og hans livs kærlighed.
– Jeg havde kun ti uger til at forfine mine tricks så meget, at de ikke kunne gennemskues, uanset hvor i salen, man sad. Men jeg nåede det.
Daniel var bare et år gammel, da hans danskfødte bedstefar forlod denne verden. Han har således aldrig mødt ham, men har hørt meget om ham fra sin far.
– Allerede som lille vidste jeg for eksempel, at han var opvokset på Vesterbro tæt på Tivoli og "cirkuset", som han tit besøgte. Men først da jeg selv begyndte at komme i Cirkusbygningen, gik det op for mig, at det simpelthen var her, min bedstefar så cirkusforestillinger som barn! Jeg nyder i øvrigt både bygningen og jobbet, og selv de tre dage om ugen, hvor vi ikke har shows, kommer jeg her alligevel og øver mine numre, siger Daniel Rosenfeldt.