
Han tager sig altid præsentabel ud i sin specialsyede uniform med eget logo. Han er høfligheden selv. Og ikke mindst har 41-årige Morten Jannik Hansen en egenskab, der er vigtig i hans job som indehaver af enmandsfirmaet Faaborg Cykeltaxi: Han er ovenud serviceminded, hvilket hans gode veninde, 62-årige Vibeke Lejling, kan bevidne.
– Jeg har i årevis arbejdet på den lokale bodega, Jægerstuen, der tidligere hed Oasen. Her har jeg haft rig lejlighed til at iagttage Morten, når han kører gæsterne hjem efter deres byture. En almindelig taxachauffør forventer, at kunderne selv bevæger sig ud til vognen, hvad enten de er dårligt gående eller ej. Morten kommer ofte ind og henter folk og giver dem en arm at støtte sig til på vejen ud, fortæller Vibeke, der ud over at nyde godt af Mortens venskab også jævnligt gør brug af hans rullende service.
– Men jeg betaler altid fuld takst. Som kammerater kan vi godt lide at gøre hinanden tjenester, men vi holder arbejdslivet og privatlivet skarpt adskilt, understreger Vibeke.
Allerede efter få minutter i Mortens selskab bliver man klar over, at der er ganske godt gang i hans biks. Via sit hovedsæt må han løbende besvare opkald. Og han oplyser begejstret, at han ikke sjældent bruger det meste af sin dag på sit firma.
– Ja, i weekenderne bruger jeg endda tit nætterne med. Der er mange, der skal køres hjem fra værtshuse og fester, siger han.
Og der er i den grad tale om et lystbetonet job, som han har for sin fornøjelses skyld. Han er udviklingshæmmet og har tilbragt sin skolegang i en specialklasse på en specialskole.
– Jeg kan hverken læse, skrive eller regne. I løbet af min tid med Faaborg Cykeltaxi har jeg dog efterhånden fået lidt bedre styr på det med tallene.
Han er førtidspensionist, hvilket for en driftig mand som ham betyder, at han må tjene op til 90.000 kroner om året, inden det offentlige begynder at skære i pensionsbeløbet. Hans firma kan i år fejre 20-års jubilæum.
– I opstartsfasen var det faktisk ikke alt, der var helt efter bogen. Det var i 2005, at jeg gik og kedede mig og fik den idé at låne Faaborg Kommunes sofacykel og tjene en ekstra skilling på at køre taxature med den. Der var dog hverken forsikringer eller taxameter på den, husker han.
I oktober samme år købte han sin egen cykel på nettet.
– Den var produceret i Kina, og jeg skulle selv samle den. Brugsanvisningen var på kinesisk, men heldigvis var der gode og forståelige tegninger til, så det lykkedes mig at få den skruet sammen. 31. oktober fik jeg officiel tilladelse til at drive vognmandsforretning i kommunen.
To år senere tog han et bank-lån og købte en ny cykel – denne gang af typen med elmotor. Den udgør skelettet i hans nuværende, farverigt og flot dekorerede cykeltaxa, der tilmed er udstyret med Mercedes-logoer. For som han med smil på læben fastslår, skal en rigtig taxa være af mærket Mercedes.
– I dag er der selvfølgelig styr på forsikringerne både til køretøjet og mig selv.
Som nævnt var det i forbindelse med Mortens talrige opgaver i Faaborgs natteliv, at han og Vibeke lærte hinanden at kende.
– Det udviklede sig snart til et venskab af den slags, hvor vi altid er parate til at hjælpe hinanden. For eksempel kigger jeg indimellem forbi med lidt færdiglavet mad til Morten. Andre gange går jeg en lille tur med hans hund, Pjevs, eller passer ham, hvis Morten har lidt for travlt, siger hun.
Vibeke og kæresten Knutti – eller Knud Erik, som der står på hans dåbsattest – har selv det halvandet år gamle gadekryds Bølle, der går godt i spænd med Mortens 12-årige labrador. Og selv om den cyklende taxamand er omsorgsfuld over for sin firbenede ven, bliver hans ugeprogram til tider rigeligt stramt.
– Ud over mit arbejde i Faaborg Cykeltaxi er jeg frivillig brandmand i weekenderne. Som en del af det frivillige, støttende beredskab bliver jeg for eksempel kaldt ud til såkaldte klimaopgaver og har blandt andet været med til at lave vandbarrierer til sikring mod stormflod og pumpe regnvand væk fra motorvejene under skybrud, fortæller Morten.
Om sommeren og i efterårsferierne har han desuden en anden frivillig opgave, der udspringer af hans store interesse for kollektiv trafik som tog og busser.
– Jeg er engageret i den lokale veteranbane, der kører mellem Faaborg og Korinth, og i sæsonerne tager jeg af og til en tjans som frivillig stationsforstander, fortæller han.
Morten er vokset op i Faaborg og omegn og har siden 2006 boet i en lejlighed i det tidligere plejecenter Tømmergården. Her har han indrettet et rum som vognmandscentral, og det vækker mindelser om DR’s dramaserie fra slut-90’erne, som naturligvis indgår i Mortens samling af dvd’er. Og lige uden for sin hoveddør kan han oplade sin motoriserede cykel. I det hele taget må han siges at klare sig glimrende på trods af sine manglende læsefærdigheder.
– Når jeg går på nettet, kan jeg få næsten alt læst højt takket være Google Play. Og hvis folk skruer deres hjemmeside sådan sammen, at man ikke kan bruge den slags værktøjer, må de finde sig i at blive ringet op i stedet.
Morten er i det hele taget stolt over, at hans idé fra begyndelsen er blevet taget godt imod.
– Og det er ikke længere kun almindelige kørselsopgaver, Faaborg Cykeltaxa tager sig af. Firmaet er også blevet hyret til at passe fire ubemandede tankstationer. Det indebærer, at jeg fire gange om ugen står tidligt op og sørger for, at tankstationerne er udstyret med servietter og handsker, og at de er nogenlunde pæne og rene. At jeg overhovedet skulle have et arbejde, var jo egentlig ikke noget, der lå i luften, da jeg var ung. Så man kan godt sige, jeg har været heldig. Hvis det ikke var for mit firma, havde jeg gået og kedet mig endnu, siger Morten Jannik Hansen.