Chef til Puk: Hvordan lærer jeg mine ansatte at kende?

Onsdag, 13. april 2022
Af Puk Elgård. Illustration: Birgitte Ahlmann
Chefen spørger, om det er en god idé at se de ansatte i lidt uformelle omgivelser for at lære dem bedre at kende. 

Jeg er lige blevet leder i en lille virksomhed med 15 ansatte. Det er første gang, jeg er chef, og det virker måske forkert, at jeg ikke har selvtillid nok til bare at træffe egne beslutninger, men jeg har brug for at vende noget med dig. Jeg kan ikke så godt spørge på mit arbejde, da det jo er mig, der udstikker retninger og træffer beslutninger.

Jeg vil gerne lære mine medarbejdere godt at kende. Finde ud af hvem de er. Jeg ville også gerne se dem, når de ikke er på job og møde dem efter arbejde, så jeg kan danne mig et indtryk af, hvem de er som mennesker.

Vi er på en arbejdsplads, der arbejder med mennesker, og derfor synes jeg, at det er vigtigt, at jeg kender de ansatte som mennesker.

Skal jeg invitere mig selv på kaffe hjemme hos dem – eller skal jeg byde dem indenfor hjemme hos mig? Jeg vil gerne have dem på tomandshånd.

Hvad siger du, Puk? Er det ikke en god idé at se de ansatte i lidt uformelle omgivelser?

Chefen

Kære Chefen

Til lykke med det nye job. Det er et stort ansvar.

Jeg har lyst til at begynde med at uddele et stort rungende NEJ!!! Du skal ikke invitere dig selv hjem til dine medarbejdere, og du skal ikke invitere dem hjem til dig. I skal ses på arbejdet. Alternativt kan du byde på frokost ude i byen.

Jeg har ikke selv cheferfaring, men jeg har engang været privat sammen med min chef. Vi hyggede herhjemme med film og god mad, og det gjorde tingene komplicerede.

Når ens chef har siddet med benene oppe i sofaen og drukket rødvin, der hvor man bor, er det svært at tage de store slagsmål på jobbet efterfølgende. Hun og jeg var sådan set fortsat gode venner, men den hyggeaften, synes jeg set i bakspejlet, var malplaceret.

Du skal regne med, at du kommer til at træffe upopulære beslutninger, du kommer til at tage nogle diskussioner, og jeg forstår godt, at du gerne vil være på god fod med dine medarbejdere, men den meget personlige tilgang kommer til at gøre det svært for både dig og dem. Det er i hvert fald min holdning umiddelbart.

De bedste chefer, jeg har haft, er dem, der sætter sig ind i det arbejde, man udfører. De er tilgængelige, når man har behov for dem. De lytter og viser deres medarbejdere tillid, og at de kan stole på chefen.

Held og lykke. Husk, du ikke er ude for at skabe nye bedste venner, du er på job for at skabe stabilitet og tryghed for dine medarbejdere.

Bedste hilsner fra Puk