Det er umiddelbart svært at forestille sig det, når man ser hende give den fuld gas i stort anlagte shownumre og hylde Abba, Elvis og andre af musikkens største stjerner. Men da den nu 32-årige Louise Bottelet som 13-årig blev elev på Eventyrteatrets Dramaskole, kunne hun ikke fordrage at synge og spille teater.
– Egentlig var det en veninde fra min klasse, der ville ind på Eventyrteatret, men hun ville ikke gå derhen, uden at jeg tog med. For mig var det en ren pinsel at skulle fremføre en sang eller en monolog. Det var fuldstændig som i skolen, når jeg blev bedt om at læse højt, og alle kiggede på mig. Og jeg håbede, at jeg ikke ville bestå optagelsesprøven. Men det gjorde jeg. Sikkert fordi jeg var dygtig til at danse, fortæller Louise, der har danset, siden hun var tre-fire år.
Oprindelig var drømmen at blive balletpige. Men lille Louises krop var fra naturens hånd ikke skabt til denne kunstart.
– Som 11-12-årig gik jeg derfor over til disco og hiphop på konkurrenceplan og deltog i masser af turneringer, siger hun.
Da hun begyndte på Eventyrteatret, lagde hun ikke konkurrencedansen på hylden, men kørte i en årrække de to aktiviteter sideløbende.
– Jeg havde det stadig svært med at høre min egen stemme, og jeg kæmpede med generthed, hver gang jeg skulle åbne munden. Jeg havde intet ønske om at blive udtaget til en af Eventyr-teatrets forestillinger i Glassalen, men igen insisterede min veninde på, at vi begge gik til audition. Med det resultat, at jeg i 2003 blev udtaget til forestillingen ”Hyrdinden og skorstensfejeren”, mens hun blev valgt fra.
Efterhånden som Louise steg i graderne og fik stadig større roller og flere solosange, forsvandt hendes modvilje støt og roligt.
– Jeg måtte efterhånden erkende, at jeg rent faktisk var god til de ting. Og dermed voksede min interesse også. I dag har jeg det helt modsat af dengang og har intet imod at være midtpunkt.
For tiden er Louise en af stjernerne i årets nye Wallmans-dinnerparty, ”Viva”, hvor sang, dans, musik og artisteri mødes i en spektakulær fejring af livet i Cirkusbygningen i København.
– Det er fjerde år i træk, jeg er med hos Wallmans, men det er kun mit andet show og min første fulde sæson. Vi havde jo to år med corona, hvor vi kæmpede med nedlukninger og skiftende restriktioner. Af samme grund blev der ikke lanceret noget nyt show i perioden. I stedet kørte vi videre med 2019-showet ”Carnival”, fortæller hun.
Siden Louise som 17-årig for første gang så et Wallmans-show, har det været et mål for hende at optræde på Cirkusbygningens scene. Efter at have færdiggjort sin uddannelse på Performing Arts School i Göteborg i perioden 2010-13, søgte hun tre gange om at komme med på holdet, men uden held.
– I stedet opholdt jeg mig i et år i udlandet og optrådte i shows i Egypten og Spanien. Herefter vendte jeg igen næsen mod Danmark, men efter fire år udenlands var det lidt sværere, end jeg havde regnet med, at opbygge et nyt netværk. Så jeg greb fat i en nødplan og påbegyndte den 3-årige uddannelse som sangcoach på Complete Vocal Institute. Jeg gik der dog kun i et år. Pludselig begyndte det nemlig at strømme ind med teaterjobs hos blandt andre Teater Next og Louise Schouw Teater, fortæller Louise, der endvidere var en del af Østre Gasværk Teaters ensemble, da teatret i 2016 gik på Danmarksturné med den populære fantasyfortælling ”Skammerens datter”.
I 2018 fik hun job i Garbo’s Dinner Show på Gran Canaria – et show, der i sit koncept er nært beslægtet med Wallmans. Inden hun drog til det spanske i otte måneder, nåede hun dog at møde kærligheden i skikkelse af Michael, som er murer og bor i Odense.
– Oprindelig datede jeg faktisk hans ven. En dag, hvor vi var i byen sammen, havnede vi dog i et større selskab af mennesker. Michael var en af dem, og han var i mine øjne mere interessant end min daværende date. Nu var situationen den, at jeg skulle have lavet badeværelse. Derfor var det også på andre planer belejligt at rende ind i en murer. Han og jeg aftalte derfor, at jeg kontaktede ham, når jeg vendte hjem fra Gran Canaria. Det var en aftale med klare bagtanker fra både min og hans side, griner hun.
Sangerinden havde da også kun været tilbage fra sit spanske eventyr i to dage, før hun og Michael var på date.
– Vi skal giftes til september næste år. Michael er meget berejst og så afgjort åben for at tage med mig, hvis jeg igen får et engagement i udlandet. Og ingen af os drømmer om at få børn, så alt passer så at sige perfekt sammen.
Mange sangere og musikere sikrer sig en stabil indtægt ved at undervise sideløbende med deres scenejobs, og Louise er ingen undtagelse.
– Jeg underviser blandt andet på Eventyrteatret, som i høj grad benytter tidligere elever til det formål. Der er noget smukt ved at kunne give stafetten videre til nye generationer. Tidligere underviste jeg mest i dans. I dag tager jeg mig hovedsagelig af sangteknik og fortolkning af sange. Derudover tager jeg også private elever som sanglærer.
Flest kræfter investerer hun dog for tiden i Cirkusbygningen, hvor hun og resten af holdet folder sig ud til og med juni 2023.
– Det er meget eftertragtet blandt folk i showbranchen at få en kontrakt med Wallmans, fordi sæsonen er så dejligt lang. Det er ren luksus at være engageret i så mange måneder. Og personligt holder jeg meget af formen, hvor man i løbet af en aften kan nå at være både rå, flot, sexet og sød. Det sidste har man ikke mindst mulighed for at være, når man serverer for publikum ude ved bordene, hvilket også er en del af jobbet som Wall-mans-kunstner.
Det bedste, Louise ved, er dog de passager, hvor hun får lov til at kommunikere direkte med publikum fra scenen.
– Det får jeg lov til at gøre i stor stil. Og det giver den fedeste koncertstemning, når tilskuerne i hele salen rejser sig op og vifter med deres servietter. I det hele taget føler jeg i dag, at jeg har et arbejdsliv i balance. At kunne veksle mellem at lave shows, undervise og tage teaterjobs er helt ideelt for mig. Jeg håber faktisk på nogle tilbud fra teatrene, når sæsonen på Wallmans er slut. Efter fire år må der gerne ske noget helt nyt, siger hun.