Kære Puk
Middagsgæster er blevet en plage
Den 14. april løber Dansktop Prisen 2018 af stablen i Jyske Bank Boxen i Herning. Du kan bla. opleve Johnny Reimar og Kandis live på scenen. Vil du med?
– Mens vi var midt i et nummer på scenen i KB Hallen, kom der pludselig en stærk sviende fornemmelse og kraftige stød gennem mine hænder og derpå ud i resten af kroppen, fortæller Reimar.
– Jeg rystede, spjættede og mine hænder ville ikke slippe hverken guitaren eller mikrofonstativet, som jeg holdt om. Derefter husker jeg ikke mere. Alt blev mørkt. I KB Hallen og i mit hoved. Jeg faldt bagover og besvimede.
Ulykken blev den egentlige årsag til, at Reimar stoppede som sanger i The Cliffters. Danmarks førende rockorkester fra 1961 til 1963.
Reimar vågnede først i ambulancen på vej til Frederiksberg hospital. Han var mere end heldig, at han stadig havde livet i behold.
Cliffters spillede ved den del af koncerten på en lille balkon i KB Hallen uden rækværk. Da elektriciteten gik igennem ham, faldt han heldigvis bagover. Var han faldet den anden vej, var der lang vej ned til et dansende publikum og et hårdt gulv.
Men det var i en tid før hfi-relæ, og el-stødet betød et brud på den tredje ryghvirvel og to måneder på hospitalet. Det var billigt sluppet. Det kunne være gået meget værre.
De to måneder på hospitalet betød også en tænkepause, og her kom idéen til det nye tiltag, der senere kom til at forme Reimars enestående karriere. Den eneste Cliffter, der besøgte ham på Frederiksberg, var trommeslager Jan Pedersen, og ved sygesengen blev fremtiden brygget.
Reimar ville starte som solist og gerne have et band med sig. Jan skulle være bandets kapelmester. Johnny Reimar & The Scarlets blev til første skridt mod den solokarriere, der kom til at forme en stor del af hans fremtid, selv om også Cliffters fra gendannelsen i 1987 kom til at spille en konstant rolle.
Johnny Reimar fik sit gennebrud i 1961, som en del af Cliffters. Ligesom de fleste andre ungdomsorkestre, havde Cliffters ikke fået de bedste anmeldelser i aviserne. Det samme kom til at gælde Johnny Reimar som solist.
Ringsted Dagblad havde f.eks. skrevet om en af Cliffters koncerter: ”Deres optræden lød som et luftangreb, og man følte sig skrækslagen, når de tre forreste krigere pegede på os med skarpladte geværer (læs: guitarer).”
Det var helt almindeligt. Den nye unge musik gjorde lige så ondt, som når man rev sig på pigtråd.
Men det gjorde ingen skår i deres popularitet. Tværtimod. Og for at få unge til at gå i cirkusrevyen på Bakken, bad den nye instruktør Volmer-Sørensen i 1962 Cliffters om at medvirke sammen med Gitte Hænning som medspillere til et hold af de garvede skuespillere Hans Kurt, Preben Mart og Preben Neergaard.
Det blev en sommer med drengestreger i lange baner, hvor Cliffters konstant satte forkerte ting i gang på scenen, satte frække billeder ind på de papirer de var instrueret i at overrække skuespilleren i diverse sketches osv.
Direktøren Poul Sabroe (Den Gyldenblonde) måtte indføre bøder for at få stoppet nysepulver, udklip af frække damer og forvandlede stikord, og det endte med at Cliffters kun fik halv hyre, da sæsonen var omme.
De efterfølgende år blev både dramatiske og givtige. Givtige, fordi rocksangeren Johnny Reimar fik en masse farver på den musikalske palet. Først forsøgte han at gøre Gitte Hænning kunsten efter ved at synge på tysk.
Et tysk billede med en smuk pige fik Volmer-Sørensen til at ringe, fordi han netop var i gang med et nyt direkte tv-show og gerne ville kunne overbringe nyheden om en mulig forlovelse.
Reimar måtte beklage, at rygtet om en forlovelse med en tysk sangerinde var en and. Til gengæld havde han lige truffet en ung dansk pige fra Karise fyldt med søde fregner, og så hed hun Louise.
Reimar havde nemlig lyttet til garvede folk i branchen, der syntes, han skulle forsøge sig på dansk. Den kendte personlighed Susanne Palsbo, kendt fra bl.a. radioens succesquiz ”20 spørgsmål til professoren”, havde skrevet en sød tekst til den svenske sang ”Fröken Fräken”, som nu var blevet til ”Lille Fregnede Louise”. Volmer ville hellere have haft forlovelseshistorien, men hvad pokker… en ny sang af Susanne og første gang Reimar på dansk…
”Lille Fregnede Louise” blev nærmest en sensation. Alle så dengang de få underholdningsshows, Danmarks Radio viste. Det var promotion i klasse A at synge en god sang lørdag aften i tv.
Læs også: Johnny reimar gi'r den gas på solkysten
Det var også en stor revanche for Reimar. Kort forinden havde han nemlig udsendt sin allerførste dansksprogede plade ”Kom så gamle dreng” med tekst af den unge Flemming Antony.
I DR havde man en ny underholdningschef Niels Jørgen Kaiser, som ikke brød sig om popmusik og derfor indførte nogle strenge restriktioner for, hvad man overhovedet måtte spille på den stadig forholdsvis nyoprettede P3.
Der var nedsat en censurerende jury. De returnerede med det samme ”Kom så gamle dreng”. Med en god fantasi og en sjofel tankegang kunne man misforstå titlen, men absolut ikke teksten som helhed. Men sådan en fantasi havde juryen åbenbart.
Kort efter kom Reimar ud for en bilulykke. Med sin pianist ved sin side, kørte Reimar fra et job med Scarlets til et nyt job. Pludselig kørte en ældre herre på knallert ud foran sportsvognen, og herefter blev alt sort. Denne gang var det ikke elektrisk stød. Reimar havde forsøgt at undgå knallerten. Bilen bragede ind i et rækværk.
Både knallert-køreren og pianisten omkom. Reimar overlevede med kroppen fyldt af glassplinter og et længere hospitalsophold i vente.
Læs 2. del af artiklen om Johnny Reimar her
Læs mere om Dansktop Prisen 2018 her
Artiklen er udgivet i samarbejde med Ude og Hjemme
Her kan du lytte til Sikke'n fest med Johnny Reimar: