Socialt Set
Bedsteforældres rettigheder
Læs 1. del af artiklen om Johnny Reimars liv og karriere her
I løbet af 1960'erne blev Johnny Reimar-navnet et af Danmarks mest kendte. Men Reimar har altid haft næse for at udvide slagmarken. I mit eget første år som dj i P3 havde jeg en sjov sang på Top 20 Listen med sangeren Billy Mo. ”Ich kauf mir lieber einen Tirolerhut”. Den havde nu fået en svensk tekst, og i Reimars univers var det sådan en glad sang, at den måtte passe ind i hans nye folkelige univers.
”Du burde købe dig en tyrolerhat” blev intet mindre end hans varemærke. Selv om Jørn Hjorting af en eller anden grund ikke ville teste den til den nyoprettede Dansktop, blev den et af Reimars allerstørste hits i slutningen af 1960’erne og en forsmag på livet som partykonge i 70’erne.
Allerede dengang anskaffede Reimar sig en ægte tyrolerhat, lederhosen og andet originalt outfit. Det følger ham stadig den dag i dag. Når det er party-job, der er på menuen.
Samtidig med det festlige kunstnerliv fik Reimar også chancen som teenage-konsulent hos pladeselskabet Poly-gram. Her lancerede han en hær af nye kunstnere. Så forskellige navne som Rock Nalle, Dorthe Kollo, Savage Rose, Peter Belli, Birthe Kjær, Brdr. Olsen, Hitmakers, Stoke Sect, Bjørn & Okay m.fl.
Da Dansktoppen blev lanceret i DR i 1968 blev ikke bare Reimar nærmest fast inventar med sange som ”De violer du plukker”, ”Når jeg tænker på lille Alvilda” og dusinvis af andre sange, som i dag hører til Dansktop-guldalderens evergreens.
I samme periode fik han fod under eget bord med erfaringer fra den pladebranche, han var trådt ind i som ganske ung. Firmaerne Magnet og derefter Starbox blev hans egne, og dermed kunne han også smykke sig med en direktørtitel. Han blev manden bag megasucceser med Walkers, Mabel og lancerede også Gnags med deres første album ”På Vej”.
Læs også: En tur i tidsmaskinen med Peter Belli
Til gengæld fandt Reimar i 70’erne sin egen guldåre som partykonge – og i 80’erne sørme også som smølfefar. Party-idéen var inspireret af den omfattende James Last-succes i hele Europa. Der udkom flere end tyve party-lp’er med både partyversioner af tidens hits og gamle danske evergreens, som solgte flere end en million eksemplarer.
I lange tider rejste Reimar rundt med Helmer Olesens 14-mands partyorkester, et kor på tre flotte syngende piger, og de store sportshaller blev fyldt til bristepunktet af partystemning og bægerklang.
Denne stemning skulle gengives på partypladerne.
Mange troede, at pladerne var optaget ved koncerterne, men nej. Det, der blev optaget, ved specielle partyarrangementer i studiet, var kun publikums stemning, begejstring og taktfast applaus.
Al musik og sang var som regel indspillet på forhånd for at få den rigtige kvalitet på den del af optagelserne. Den blev afspillet hvor Reimar mimede, og så blev publikums begejstring sat på til sidst.
Reimar kom sidenhen til at producere plader med navne som Victor Borge, Dirch Passer, Linie 3 m.fl. Han blev medproducer på den danske udgave af musicalen ”Hair”, blev direktør i Gutenberghus, i en periode for Disneys danske afdeling, men han fortsatte med at holde sig til ilden som kunstner.
I 1987 fik han et kald fra John Friis, som Reimar også producerede, da han var John i firkløveret Teddy, Chano, Jan og John. John var nu leder af Tivolis ViseVers hus og ønskede at genoplive en række 60’er-bands. Han ville gerne hyre Cliffters til en uges engagement.
Selv om Reimar ikke mente, de lige kunne genfinde balancen efter 25 år fra hinanden, gav Friis ikke op. Han ringede til de fire andre, som alle sagde ja. Cliffters genopstod. Jeg selv hyrede dem derefter til tv-programmet ”OBS 87”, og Cliffters har spillet med jævne mellemrum lige siden.
I de senere år har jeg mange gange hørt Reimar klage over, at han har været for lidt hjemme, oplevet for lidt af sine børns opvækst, ladet Annie klare al den slags osv.
Om det er derfor, farten er sat lidt ned, kan man jo gætte på. Væk er de fleste administrative ting, men tjansen som sanger og guitarist eller slager- og partysanger vil han ikke undvære. Det lader til at nærmest alle generationer kan skråle med på ”Sikken’ Fest” og ”Tyrolerhatten”, og når Cliffters gi’r den gas, kommer de samme trofaste jitterbug-dansere og svinger hinanden i vejret, som de har gjort alle dage.
Et af Reimars nutidshits er ”Fællessang på Bakken”, som han har lavet i tv gennem 18 år. En regulær videreførsel af partykoncerterne – nu til tv. Først på DR og i de senere år udsendt på TV 2 Charlie.
Læs mere om Dansktop Prisen 2018 her
Artiklen er udgivet i samarbejde med Ude og Hjemme
Her kan du lytte til en tidlig udgave af "Du burde købe dig en tyrolerhat"