Fleksjobber og sygemeldt: Jeg bliver ikke hørt i jobcentret

Mandag, 7. april 2025
Bettina Post
Foto: Kinga Howard/Unsplash
En ptsd-ramt læser kæmper for at blive hørt af sit jobcenter. Læs, hvad Bettina Post råder hende til at gøre.
Kvinde sidder på en seng og ser opgivende ud.
Sygemeldingen påvirker mig meget.

Kære Bettina

Jeg sidder i noget af en kattepine, som jeg håber, du måske kan råde og vejlede i.

Efter tre års voldsom kamp med et jobcenter, som ikke ønsker at imødekomme mig eller samarbejde med mig, er jeg nu sygemeldt. Jeg er fleksjobber og arbejder 26 timer om ugen.

Sygemeldingen påvirker sikkert også mit forhold til min arbejdsplads. De mange fejl, som ydelseskontoret laver i mine udbetalinger (fire ud af fire indtil videre), påvirker min ptsd så voldsomt, at jeg er stresset 24/7.

Jeg har forsøgt at række ud en milliard gange, jeg har forsøgt alle de steder, der findes, herunder hos Ankestyrelsen, borgmesteren, ledelsen, Styrelsen for arbejdsmarked og rekruttering mv.

Min fagforening har flere sager kørende med jobcentret, men lige lidt hjælper det.

Hvad foreslår du, jeg kan gøre for at få hul igennem?

Med venlig hilsen Smilla 

Kære Smilla

Jeg bliver altid trist over at høre om mennesker, der oplever kommunen som en modstander, de skal slås mod. For kommunen er til for at hjælpe.

Indimellem giver loven ikke mulighed for at yde lige den hjælp, man søger om, og så er der ingen vej uden om et afslag. Men det bør aldrig udvikle sig til en slåskamp.

Jeg kan ikke ud af dit spørgsmål læse, hvad de tre års kamp har handlet om. Men hvis du har klaget til Ankestyrelsen over forhold i samarbejdet med kommunen, som du har slået dig på, er det forklaringen på, at de ikke er til nogen hjælp, for den slags klager går Ankestyrelsen ikke ind i.

De kan til gengæld behandle en klage over fejl i udbetalingerne, som altid ledsages af en klagevejledning.

Klager over sagsbehandlingen skal rettes til ledelsen eller borgmesteren. Det kan jeg forstå, at du har gjort uden held.

Hvis din kommune har en borgerrådgiver, vil jeg klart anbefale dig at kontakte vedkommende.

Har kommunen ikke sådan en, kan du henvende dig til Ombudsmanden, som både behandler klager over sagsbehandlingen og klager over afslag, som er behandlet hos en anden klageinstans.

De bedste hilsner Bettina

Socialt set

Har du brug for hjælp til at løse et problem indenfor socialområdet? Bettina Post har været socialrådgiver i 36 år og er klar til at svare på spørgsmål. Skriv på mail til bettina@familiejournal.dk