Socialt Set
Bedsteforældres rettigheder
Hvad var dit første hit?
–”Den gamle gartners sang”, som jeg sang i duet med operasangeren Mogens Wedel i 1956. Den vakte samtidig et ramaskrig, fordi mange ikke var indstillet på, at en kongelig operasanger og en slagersangerinde sang sammen. Det var muligvis også først gang, den klassiske og den lette genre blev kombineret. Siden har både Pavarotti, Domingo og mange andre sunget sammen med popsangere.
Hvad er dit største hit?
–”Skibet skal sejle i nat”, som Gustav Winckler og jeg sang i det internationale Melodi Grand Prix i 1957. Man taler om vores endnu, og sangen lever i bedste velgående og er blandt andet blevet sunget af flere kirkekor og brugt i børne-tv på DR. Den var også grunden til, at den danske Melodi Grand Prix-fanklub tildelte mig Mylleprisen i 2015.
Fortæl om den bedste publikumsoplevelse, du har haft!
– I 1952 optrådte jeg med Bruno Henriksens Orkester i Dansetten i Tivoli, og samme år fik vi tilbud om at deltage i den europæiske ”musikolympiade”, der foregik i Berlin. Det var kun få år efter krigen, og vi skulle flyve over den russiske zone og ind i den amerikanske for at komme til Vestberlin, som ikke var meget andet end ruiner. Konkurrencen blev holdt på det olympiske stadion med 100.000 tilskuere, og alle de vesteuropæiske lande deltog med tre numre hver. Vi var iklædt danske farver: Musikerne var i røde jakker og hvide benklæder, som de havde lånt af deltagerne fra sportens olympiade i Helsingfors samme år, og jeg var i hvid kjole med en rød rose på. Alle andre optrædende var helt i sort. Og det var et stort og vanvittigt øjeblik, da Bruno og jeg gik i en følgespot hen over grønsværen og ind til tribunen i midten. Alene de danske farver slog benene væk under publikum. Konkurrencen blev afgjort ved hjælp af et mikrofonstyret kæmpebarometer, der målte bifaldet. Og vi fik det næstlængste og næstkraftigste og dermed en sølvmedalje. Det tyske orkester blev vindere. Men jeg får stadig gåsehud, når jeg tænker på oplevelsen.
Lars Love Louise laver "power-dansktop". Læs om dem her.
Hvordan kom du i gang med at synge?
– Jeg var 14 år, gik til sang på Musikdramatisk skole og var stærkt fascineret af musicalen ”Annie Get Your Gun”. For sjov havde jeg lavet et potpourri over musicalens sange og meldte mig til et kunstnerforum i National Scala over for Tivoli, hvor også amatører kunne deltage. Jeg vandt førstepræmien og blev dermed tilbudt en måneds engagement på stedet. Imidlertid var der dengang en i øvrigt udmærket lov, der sagde, at man skulle være fyldt 15 år for at måtte optræde professionelt. Så jeg måtte pænt vente to måneder, til jeg fyldte 15, med at gå på scenen igen. Da den første måned var gået, blev mit engagement forlænget, og derudover fik jeg tilbud om at optræde i blandt andet Stockholm.
Få Birthe Kjærs svar på vores "Seks hurtige" her.
Hvem er dit største forbillede?
– Her må jeg nævne sangerinden, der var skyld i, at jeg overhovedet kom til at synge andet en klassisk, nemlig Doris Day. Hun havde stor succes med sangen ”You Go To My Head”, som jeg var meget betaget af. Det var også den sang, der fik mig til at kaste mig ud i at synge på engelsk. Oprindelig var min drøm faktisk slet ikke at blive sangerinde. Jeg ville være koncertpianist, men fik seneskedehindebetændelse og måtte opgive det.
Hvad er din største drøm?
– At menneskene kunne enes og få fred med hinanden på vores dejlige, store klode. At vi ikke altid skulle have krig. Jeg beder for det hver dag af hele mit hjerte.
Helge Engelbrecht har også svaret på "Seks hurtige". Se her.